۱۳۹۰ آبان ۱۳, جمعه

بیزنس چطوره؟

ماه گذشته برای یک سفر کاری دو هفته ای در آلمان بودم. خودمو با ترانسپورت عمومی خفه کردم. اتوبوس هایی که سر دقیقه میرسیدند و متروهایی که هیچوقت خراب نمی شدند. چیزی که تو کانادا در حد فاجعه است و البته عمدا. واسه یک آخر هفته فرصتی دست داد و برای ناهار به یک رستوران ایرانی در فرانکفورت رفتم. پس از صرف غذا و موقع رفتن از کنار پیشخوان یک مجله ایرانی برداشتم.( توضیح : منظور از مجله ایرانی در خارج از کشور هفته نامه یا ماهنامه های رنگی است که قسمت اعظم آن را اگهی های جامعه ایرانی مقیم آن کشور تشکیل میدهد). مجله توی کیفم ماند تا اینکه برگشتم کانادا .  وقتی آن را کنار مجله ایرانی های کانادایی قرار دادم تفاوت های چشمگیری توجهم را جلب کرد. به جای خیل جماعت دلال ماشین و مسکن و بیمه و وام و مهاجرت پول بده اقامت بگیر که از که از سر تا پای مجله  ایرانی های اینجا میریزه، تو مجله آلمان اگهی دکتر هست! اونم دکتر متخصص. همین نکته ساده تفاوت ساختاری مهمی را در مقایسه  مهاجران ایرانی مقیم دو کشور نشان میدهد. عموما در آلمان ایرانی ها یا دارای تخصص هستند یا پناهنده و وابسته به پول مفتی که از دولت میگیرن. کار دلالی نه اینکه نیست، هست. ولی اولا سیستم مملکت رو تولید و صادرات میچرخه ونه فعالیت های مالی و دلالی. این همه دلال بازی وجود نداره. ثانیا این کارا به راحتی کانادا گیر مهاجر نمیاد. در عوض کلی آگهی وکیل (!) بود که یاد میدن چه جوری تقاضای پناهندگی کنیم و یا چطوری فرم درخواست کمک های دولتی رو پرکنیم! کلا ما ایرانی ها تخصص مون مهاجرته!




در ماه اکتبری که تمام شد  شاخص استخدام در بخش صنعت کنادا، به پایین ترین مقدارش ظرف سی و پنج سال گذشته رسید. 54,000 نفر در این حوزه لی آف شدند. یعنی کلا این شغل ها از بین رفت و این جماعت باید روزیشون را از سوراخ دیگری بیرون بکشن. در عوض Tim Hortons لازانیا و کافه لاته را به منوی خود اضافه کرد و در حال گسترش بیزنس است. همه جا هم زده آدم استخدام میکینیم (با حداقل دستمزد).  دیروز تو رادیو میگفت  از هر 10 لیوان قهوه در کانادا، پول 8 تاش تو جیب تیم میره. این هم نصفه پر لیوان! مثبت بیندیشید.

۵ نظر:

الهه گفت...

دوست داغان چرا به سیستم حمل و نقل عمومی کانادا توهین میکنی؟!!!!
من دوساله تو ونکور بدون ماشین زندگی می کنم و واقعا هرگز احساس نیاز به داشتن ماشین نکردم. تمام خرید های خونه را با یه چرخ دستی انجام میدهم و ازاین سر شهر به اون سر میرم انقدر از این سیستم راضی هستم که به همه گفتم اصلا قصد خرید ماشین ندارم هم به خاطر بنزین و هم بیمه ی گرانش. واقعا سیستمش حرف نداره امکان نداره بیشتر از پنج دقیقه با ساعت اعلاک شده اش اختلاف داشته باشه.

ناشناس گفت...

yeki az moshkelat ma irani ha kolli-Gooee hast. shayad hamlo naghl omoomi dar shahr shoma khoob nabashe vali kol canada intor nist. entegad khoob hast vali ba ensaf!

ناشناس گفت...

البته حق با الهه خانوم هست.... بيمه ماشين واقعا توی ونکوور گرون هست.. من موقعی که تو يو بی سی دانشجو بودم ماهی 120 دلار بابت بيمه شخص ثالث پول می دادم... الان توی سوئد بی ام و سوار می شوم و ماهی 28 دلار پول بيمه می دهم...

م.ع.

ناشناس گفت...

Heyf az motakhasisi mesleh shoma keh Germany nist.
Mohammad Hashemi

ناشناس گفت...

buses are awful here
sometimes you need to wait a lot and thanks to the budjet deficiency and cuts,it`s going to get worse soon and more expensive too.
here in toronto insurance is around 400$ a month if you are new driver