۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

آنچه در کانادا به ما یاد میدهند

همسرم که با چند ماهی تاخیر به کانادا اومده بود، به پیشنهاد دوستان و همینطور خودم رفت و تو این کلاس هایی که واسه نو مهاجرین میزارن و بهشون یاد میدن که فرهنگ کاری اینجا چه جوریه و چطور بایست تو بازار رقابتی کانادا کار پیدا کنن، شرکت کرد. بد نیست بدونین که همسرم بر خلاف من با approach کاملا مثبتی به کانادا اومده و خوب طبیعیه که سر این موضوع همیشه با هم جر و بحث داریم!

بعد یکی دو هفته که دوره اش تموم شد و رزومه کاریش رو آماده کرده بود ازش پرسیدم که خوب کلاس ها خوب بود؟ چیا یاد گرفتی؟ اونم گفت : هیچی فرهنگ کاری اینجا رو قشنگ بهمون یاد دادن. پرسیدم یعنی چی؟

جواب داد :" یاد گرفتم که چه جوری حرفه ای دروغ بگم و خودم رو یه آدم کاملا منطبق با یه آگهی کاری نشون بدم. یاد گرفتم که پررو باشم و بتونم به جایی که اصلا هیچی راجع بهش نمی دونم و کسی که اصلا نمی شناسم و از رو اینترنت تلفنشو پیدا کردم زنگ بزنم و تقاضای کار کنم، گفتن مثل اینه که دارم به پیتزا فروشی تلفن میکنم که غذا سفارش بدم!

یاد گرفتم که آویزون باشم که وقتی بهم گفتن we have no hiring بهشون مودبانه بگم که خوب عیب نداره، حالا بگین کجاها استخدام دارن و مشخصات اونا رو به من بدین. ضمنا بهمون گفتن باید network تون رو قوی کنین و با هر کسی مثلا تو مترو یا مسئول ساختمونتون راجع به تخصصتون و اینکه دنبال کار میگردین گفتگو کنین"

و من پوزخند میزنم و سرم را تکان میدهم.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

khanomet eshtebahi fahmide,

مخلوج گفت...

اتفاقا خانمشون درست فهمیدن، منتهی بدون تغییر اسامی و "در زرورق پیچاندن" توضیح داده شده اینجا، راست و پوست کنده خلاصه مطلب همین است که نوشتن. کلا این مقوله "networking" به طور رسمی اسم دیگه "پارتی بازی" هست و کانادا یکی از بزرگترین "hidden job market"ها رو در دنیا داره.

ناشناس گفت...

ehtemalan poozkhand ro be khodet bayad mziadi doosteh aziz

خداحافظ كانادا گفت...

سلام خوشحالم که ایشون در همین بدو ورود کاملأ کانادایی شدن :)

لامصّب این خارجی‌‌ها چقدر همه چیزشون از روی حساب کتابه، حتی دروغ گفتن شون!

خداحافظ كانادا

علی گفت...

من متوجه شدم که اینجا توی کانادا هم متاسفانه پارتی بازی هست. باید توی هر سازمانی که میخواهید کار پیدا کنید آشنا و قوم خویش داشته باشید.

ناشناس گفت...

I wonder how you find jobs back home - call daddy and he calls someone and then voila you are landed on this post that you might deserve it or not - at least here unlike Iran there are classes to teach you how to do it you...