۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

?Who Knows

سر کار از همکارت میپرسی فلان فرم رو چطوری بایست پر کنم؟ جواب میده "I don’t know". به خودت میگی که بابا این که خودش قبلا اینکارو کرده چطور نمیدونه.

تو شرکت میری از خانومه ایکس میپرسی پرداخت این پول رو کی باید تایید کنه؟ میگه “I don’t know” . میگی برم از رئیست بپرسم؟ بازم میگه “I don’t know”. آخر رفتم از رئیسش پرسیدم، گفت بده من میکنم. از خانومه ایکس هم میپرسیدی بهت میگفت چیکار کنی (!!)

میری کارخونه بهمان از یه ماشین بازدید کنی که بعد بایست یه قطعه دیگه رو روش سوار کنن. از مهندسشون میپرسی اینو چرا اینجوری پروگرام کردین؟ میگه “I don’t know”. میگی ای بابا! این که اصلا کارش همینه. چطور نمیدونه!

امروز رفتم تو راه اندازی یه گوشه یه دستگاهی به یه شرکتی support بدم. ازنفرش میپرسم این تنظیماتی که داری set میکنی درسته؟ میگه “I don’t know” .دیگه خنده ام میگیره. به خودم میگیم اینو خودشون طراحی کردن، خودشونم دارن راه میندازن. اگه اینا ندونن پس لابد من میدونم؟!! بعد میای داستانو واسه رئیست تعرف میکنی. اونم میخنده و میگه “I KNOW! NODODY KNOWS!”

اینا گوشه ای از قواعد Office Politics کاناداییه. اینجا هرجور دونستنی که پشتش یه نمه responsibility باشه، به “I don’t know” ختم میشه. حالا چرا ، you never know!


۵ نظر:

ناشناس گفت...

این یکی پست خیلی بهتر از قبلی بود و به نکته بسیار جالبی اشاره کردی.این قضیه وقتی با برخورد ما ایرانی ها با کار مقایسه اش بکنی معنی پیدا میکنه و جالب تر می شه.حالا چرا: ماشین شما خراب میشه به هر مکانیکی مراجعه بکنی سیم ثانیه دست به آچار میشه و با سر میره تو موتور.حتی اگه تو خیابون هم باشی صد نفر متخصص شروع میکنند نظر دادن.ما ایرانی ها بر خلاف اونها در همه امور متخصصیم و نظر کارشناسی میدیم.اگرهم نظرات و اقدامات ما هم که از روی نوع دوستی است به ضرر طرف مقابل تمام شد مهم نیست چون نیت خیر داشتیم.مسئولیت پذیری کلمه ای که ما با اون بیگانه ایم و بدون در نظر گرفتن عواقب کار برای خود و طرف مقابل دست به آچار میشیم.این خوب نیست.من همون روش کانادایی ها رو ترجیح میدم.نتیجه اش رو هم میتونی با مقایسه سطح علم و تکنولوژی در ایران و کانادا ببینی

داغان گفت...

خیر قربان، این اسمش "عدم مسئولیت پذیریه". اینجا هم اصطلاحا بهش میگن "Cover your ass". یعنی یه جوری بخواب که آب از زیرت رد نشه و اتو دست کسی ندی. کمک ممک رو بی خیال. سیستم موذیگریه کاناداییه. اینا از اونور بوم افتادن.  

farnaz گفت...

salam
Khoobid? man chanta az postaye shoma ro khoondam va fahmidam ke Toronto kar mikonid. Mikhastam bebinam ke jaee ke kar mikonid emkane in hast ke kase dige ro baraye kar moarefi konid? Man yeki az doostam mohandese mechanice va ye modate ke Toronto donbale kare. Khili mamnoon misham age javabamo be emailam beferestid.

داغان گفت...

سلام،
من تورنتو کار نمی کنم. چون اکثر شرکت های مهندسی خارج از تورنتو قرار دارن. علتشم پایین آوردن هزینه هاشونه. فاصله خونه تا محل کارم هم 60 کیلومتره. متاسفانه زمینه کار ما برق و کنترله و مرتبط با نیاز شما نیست. ولی روش پیدا کردن کار تو اینجا همینه. باید آویزون همه بشین تا بالاخره یکیش جواب بده. گود لاک

شایا گفت...

بعضی وقتها بعضی از پستهای دیگران رو که میخونم خیلی تعجب میکنم. یعنی حس میکنم که پس درست میگن که شرکت ما خیلی با همه جا فرق داره؟!!!!
من که جای دیگه ای کار نکردم توی کانادا ولی توی شرکتمون این جمله ی I don’t know اصلا معنی نداره! یعنی کسی نه حق داره بگه و نه میگه. هرکاری بخوای تا جایی که میخوای کمکت میکنن اگر هم نمیدونن از سر جاشون بلند میشن همراهیت میکنن تا اتاق کسی که میدونه و باهات اونجا می ایستن تا جوابت رو بگیری!!!!