۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

در محضر استاد


یکی از پالیسی های بسیار زیرکانه ای در سیستم خرده فروشی کانادایی-آمریکایی اعمال می شود، مدل عدم وجود قیمت مشخص برای کالاهاست. ذکر این مقدمه ضروری است که ما در ایران عادت کرده ایم که هر کالایی حداقل برای دوره های یک تا چند ساله قیمت ثابتی داشته باشد. مثلا می دانیم که پنیر روزانه نیم کیلویی فلان تومان است، بنابراین اگر 100 تومن گرون شد فریاد وامصیبتا سر می دهیم و بر گران فروشان لعنت می فرستیم. اما اینجا سیستم زمین تا آسمون فرق می کند. از بنزین گرفته تا کاهو سالادی و شیر کم چرب و صندلی هواپیما، قیمت ها روز به روز در نوسان است. در بدو ورود برام عجیب بود که چرا یه ماست تو این فروشگاه 3 دلاره، همون تو اون یکی 4 دلار و توی Convenience Store (همون بقالی یا "سوپر" (!) خودمون) 5 دلاره و تازه جالبتر اینه که هر هفته این داستان عوض میشه و هر هفته یه کدوم از فروشگاه ها ماست رو حراج (!) می کنند تا خریدار محترم بتونه با خوشحالی برای صرفه جویی هم که شده خودشو به فروشگاه برسونه، به شلف ماست و لبن حمله کنه و حالا به جای یکی دوتا بخره! بعد از مدتی فهمیدم که چرا بعضی وقتا شلف یه کالایی تو فروشگاه ها خالیه! چون قیمت قبلیش رو آوردن پایین و خریداران فرصت طلب امان نداده اند!!

از دیدگاه Marketing در قالب خریدار شخص احساس خوبی دارد که تواسنته کالایی را 25، 30 یا 50 درصد ارزانتر ابتیاع کند، فروشنده هم که به هدف اصلی که همان فروش بیشتر کالا بوده رسیده است.اما نکته پنهان این مسئله آنجاست که خریدار هیچگاه قیمت ثابتی برای یک کالا در ذهن نخواهد داشت و همیشه از یک کالای پرمصرف A±x قیمتی است که وی در تصورش دارد که این x میتواند گاهی تا 50 درصد هم برسد. بنابراین چنانچه تولید کننده قیمت را بالا ببرد، فروشنده با بازی کردن با مارجینی که برای خریدار درست کرده، مانع از اطلاع خریدار از افزایش قیمت می شود. اینجا برخلاف ایران قیمت مصرف کننده روی هیچ کالایی درج نمی شود (تو پرانتزداشته باشین که ضمنا خیلی از کالاهای خوراکی تاریخ تولید و انقضا هم ندارند!)

کلک ظریف دیگری که روی فروش FMCG ها (Consumer Goods Fast Moving : کالاهای پرمصرف، مانند آنچه در سوپر مارکت ها میبینیم) میزنند، کم کردن پله پله حجم یا وزن کالاست. مثلا یادمه که آب پرتقال مارک مشخصی ابتدا در اندازه دولیتری، سپس 1.89 لیتری (یه چیزی که اصلا معلوم نیست از کجا اومده!) و اخیرا در ظروف 1.75 لیتری عرضه میشود. یعنی قیمت رو همون حول و حوش با سیستم قبلی نگه میدارن، در صورتی که آسته آسته و بی سروصدا حجم رو کاهش میدن که معنی واقعیش همون افزایش قیمته. یه نمونه شو میتونین اینجا ببینین. حالا بعد یه مدت (که مشتری ها خوب به اندازه فعلی و قیمتش عادت کردن) میان و از همون کالا در یه سایز بزرگتر ( معمولا همون سایز روز اول) با رنگ و لعاب و آب و رنگ ارائه میدن با قیمت بالاتر. ایندفعه مثلا اسمش رو هم میزارن چه میدونم "ویژه" یا هر کوفت دیگه ای و این دفعه قیمت رو خوب بالا میبرن چون یه محصول جدیده. مشتری ساده دل هم که معمولا متوجه نمی شود که چطوری سرش کلاه رفته!

اینها فقط گوشه ای از ترفندها و برنامه هایی است که اینور دنیا برای سودآوری و فروش بیشتر روی مردم پیاده میشود. البته خوب آمریکای شمالی اقتصادی Consumer Market یا مصرف کننده محور است و طبیعتا این روشها در اوج خلاقیت و نوآوری هستند. ما، حالا حالاها باید در محضر این اساتید تلمذ کنیم!

۱۵ نظر:

سیاوش گفت...

سلام
ممنونم

ناشناس گفت...

"ما در ایران عادت کرده ایم که هر کالایی حداقل برای دوره های یک تا چند ساله قیمت ثابتی داشته باشد"

جوک جالبی بود؛ ممنون!

داغان گفت...

خواهش می کنم. خوشحالم باعث تفریح تان شدم!

ناشناس گفت...

سلام
دوست عزيزي ايا امكان داره با هم يك تماس تلفني داشته باشي؟ من علي 29 تهران و ميخوام واسه كانادا اقدام كنم و خيلي وقته دو دل هستم به هر حال اگه ايملت رو هم بدي ممنونت ميشم تا باشما يك مشورتي داشته باشم. تشكر
australia_ali@yahoo.com

داغان گفت...

علی عزیز، به حرف دلت گوش کن و همان کار را انجام بده. مهاجرت اگر با برنامه باشد خوب است، وگرنه جز هدر دادن وقت و سرمایه نخواهد بود. البته در هر صورت ذهن بسته و منفی خیلی از ما ایرانی ها را باز می کند. پل های پشت سرت را هم خراب نکن.

داغان گفت...

رامین جان، یخورده متین تر بنویسی از زیر قیچی رد میشوی.

ناشناس گفت...

Aghayeh daghan bazi vaghta eshtebahat vahshatnaki mikoni

Ghaziyeh tamas be tehran va inkeh alan oza khaily khoob shodeh va ahmeyeh sherkatha daran kar haro migiran yadet hast. hala ham keh omadi migi Iran gheymatah chand sal sabetan! shoma ghabl az enghleab Iran boodi?

داغان گفت...

ناشناس جون،

خدا وکیلی شما چن سال بنزین ۱۰۰ تومانی زدی؟ هنوزم که داری میزانی‌ با کارتت! قیمت خیلی‌ چیزا هم هست که سالانه تعیین می‌شه (بسیاری اقلام صنعتی). در مورد شرکت‌ها همینو داشته باش که اون شرکتهایی که تو کار حفاری نفت هستند انقد سرشون شلوغه که کارا رو ردّ می‌کنن. بعدشم من نمی‌‌گیرم چرا بایست همه چی‌ رو تعمیم داد؟!

داغان گفت...

به اطلاع همهٔ خوانندگان عزیز می‌رساند، یکی‌ از دوستان گرامی‌ ظاهراً مقیم اینجا تحملش تمام شده و از الفاظ نامانوس (!) استفاده می‌کند و دیگر در انتهای کامنتش "مخلص" نمی‌‌گذارد. خداوند کانادا را برای همهٔ مالیات دهندگان حفظ کند و به آنان صبر جمیل عنایت فرماید. آمین

ناشناس گفت...

aghayeh daghan

Benzin soobsid dar ro keh dolat gheymateho tayin mikoneh ba eghtesad azad moghayseh nakonid, Bad ham ghheymat benazin keh dar Canada har rooz chand cent bala mireh va chand cent ham payin miyad. harchy gheymeteh naft bala payin bereh, yani shoma eteghad darid keh benzin bayad sobsiid dashteh va in be shokofayi Iran komak khahad. Omdivaram keh in soal tamim be nazar shoma nayad, va agar doost dashtin az khoobihayeh eghtesadeh dolaty va soobsid bara benzin befarmayid.

روزبه گفت...

داغان جان ، ما هم فعلاً داغانیم اما یه جور دیگه .
بهت لینکیدم

داغان گفت...

روزبه جان،
ممنون. موفق باشی و واقع بین. به نظر من مهاجرت خوب است اگر با برنامه باشد.

لي لي گفت...

داغان جان با حرفات منو از مهاجرت ميترسوني !!!!

ناشناس گفت...

نمی دونی عزیز اینجا چه ابداع جالبی اتفاق افتاده سس مایونز رب گوجه نخودفرنگی مربا پنیر ماست و ... می خری می بینی بسته بندی عوض نشده و قیمت هم عوض نشده ای عجب چه خوب پس تحریما همه پشم یود!!!!!
با خوشحالی می ری خونه و بازشون می کنی! از نخودفرنگی و سس و رب گوجه و سس مایونز و ماست و خلاصه همه 2 سانت از بالا خالیه!!!!!!!!!!
ای بابا حالا برای سالاد الویه مجبوریم 2 تا قوطی بخریم و 2 تا سس مایونز و برای همه چی همینطور برو تا اخر!!! مثلا دستمال کاغذی! شامپو .....

ناشناس گفت...

" به نظر من مهاجرت خوب است اگر با برنامه باشد.".... داغان

سلام آقا داغون جون،

از پیغامت مشخصه که مهاجر موفقی‌ هستی‌ و این به مهارت "برنامه ریزی" شما حتما ربط داره نه چیز دیگری!

می‌شه در مورد "موفق سازی" بر نامهٔ مهاجرت یک توضیحی اضافه تو پست بعدی داشتی باشی‌ برامون ماهم ملتفت بشیم. ممنون.

نازلی