۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

دخل و خرج یک آقا مهندس (یا خانوم!)

من فرض رو بر این میگیرم که شما یه نفر مهندس با 5-6 سال سابقه کار به در کانادا بخور هستی و در کمال خوش اقبالی در همان چند ماه اول یه کار مرتبط یا نیمه مرتبط پیدا کردی. حالا بیلان مالی زندگی شما با تقریب بالایی به صورت زیر خواهد بود (حداقل در چند سال اول):

متوسط درآمد : ساعتی 24 دلار یا سالی 50000 دلار کانادایی (با احتساب هفته ای 40 ساعت)

کسر میشود مالیات بردرآمد، بیمه بیکاری و سایر کسورات (حدود 36%)

میمونه 32000 دلار

کسر میشود هزینه اجاره آپارتمان یخوابه 40-50 متری ماهی 1500 دلار (با سایرمخارجش: برق و گرمایش و ...)

میمونه 14000 دلار

کسر میشود هزینه ماشین دست دوم نقد خریده. اینجا بدون ماشین نمی تونین سرکار مهندسی برین، چون دوره یا جاش پرته. (شامل بیمه، بنزین و تعمیرات ماهی متوسط 500 دلار)

میمونه 8000 دلار

کسر میشود هزینه تلفن و اینترنت و تلویزیون (ماهی متوسط 120 دلار)

میمونه 6500 دلار

کسر میشود هزینه خورد و خوراک روزانه یه نفر آدم متوسط ماهی 150 دلار

میمونه 4700 دلار یا به عبارتی ماهی حدودا 400 دلار

با این پول باید سایر موارد از قبیل پوشاک، تفریحات سالم و ناسالم، رستوران، مواد مصرفی و بهداشتی، دوا درمون (درمونش شاید مجانی باشه، ولی دوا و دندونش که نیست!!) و سایر هزینه های پیش بینی نشده را بپردازید. حال پیدا کنید وکیل مهاجرت را.

نتیجه ریاضی: برای پس اندار باید کماندویی زندگی کرد. وگرنه ته اش چیزی نمی مونه. از همه چی باید زد.

نتیجه مفهومی: باید با جیب پر پول اومد کانادا.

نتیجه ایرانی: باید برم ایران یه زن (یا شوهر) پولدار بگیرم، اونو بیارم اینجا.

نتیجه حرصی: اگه بده چرا برنمی گردی؟!


همه این مال وقتیه که کار پیدا کنین و ازون مهمتر، بتونین نگهش دارین. وگرنه مثل این هموطن عزیز اسمتون میره تو روزنامه صبح تورنتو ( 24H, 6 Dec 2010 صفحه 18) که با 20 سال سابقه کار مفید، 18 ماهه که نتونسته کار مورد نظرش رو پیدا کنه و خوب طبیعیه که این آدمو داغون میکنه.

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

عالی بود

ناشناس گفت...

اکثرش درست بود به جز اجاره خونه. فکر کنم فقط مثلا مرکز شهر تورنتو رو در نظر گرفتید نه هیچ جای دیگه؟
توی مونترال یک خونه 3 خوابه متوسط رو با 1000 دلار میشه اجاره کرد. با 20-25 دقیقه فاصله از مرکز شهر.

داغان گفت...

ممنون. لطف دارید.

داغان گفت...

بله، این قیمت خانه در تورنتو میباشد. در محلات مورد علاقه ایرانیان (نورث یورک). مطلع هستم که مونترال مسکن خیلی ارزانتر است. چون یک شهر عمدتا دانشجویی است. ضمنا من با احتساب یوتیلیتی و سایر مخارج جنبی برآورد کرده ام. چون مثلا زیرزمین قابل قبول در ریچموندهیل (شهری در شمال تورنتو) از حدود 900 دلار تازه شروع میشود.

ناشناس گفت...

Agha khoonaro khaily bala hesab kardi, man vacnouver apartment yek khabeh keh na 2 khabeh too borj mitoni begiri 1200 tamechi ham included. Hastan bazi az kenareh ocean ha 2 bedroom 1500 ta 1800 ama ba jibet zendegi kon, ba sali 50000 ta nabayd raft donbaleh oona!

ناشناس گفت...

خیلی عالی بود کاملا موافقم ولطفا باز هم بنویسید

ناشناس گفت...

آقای مهندس داغون

بذار منم اینجوری برات یه حساب بکنم:

مهندس ۵-۶ سال سابق کار تو تهران اگی خیلی‌ خیلی‌ کارش درست باشه: ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومن در ماه.

اجاره خانه: ۶۰۰ هزار تومن (می‌مونه بگو ۳۰۰ هزار تومن)

مالیات: کشک چی‌، بیمه‌: کیلو چند، بیمه‌ بیکاری: فدای سرت

وسیلهٔ نقلیه: بیخیالش شو، اینترنت: ۱۴.۴ کیلو بیت بر ثانیه، تلفن: مشترک گرامی‌ در دست راس نمی‌باشد، لطفا بعدا تماس بگیرید

یه وعده چلو کباب : ۹۵۰۰ تومن (ارزون ترین)، ساندویچ سگی‌: ۶۰۰۰ تومن

گوجه فرنگی‌: کیلو ۳۰۰۰ تومن، گوشت کیلو خدا تومن.

یه پیرهن سطح متوسط: ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومن، یذره بهتر: قیمت خون بابات

نتیجهٔ آخر ماه: یه چیزم بده کار شد همون تو خونه ننه بابا بمون سابقه کار و کار مربوط به رشته پیش کششت...

نتیجهٔ اخلاقی‌: مهندس انصاف هم خوب چیزیه، سایر نتایج: مردی اینو حذف نکن.

محسن مشهدی

داغان گفت...

دوست ونکووری مان به خوب نکته ای اشاره کرد "به اندازه جیبت زندگی کن". تقدیم به هموطنان عزیزی که فکر می کنند همه در کانادا مشغول پول پارو کردن هستند و دارن حال میکنن!
البته خوشبختانه من بنا به شرایطی خاص در وضع مالی بهتری هستم، هرچند که استثنا نفی قاعده نمی کند.
ضمنا اطلاعات اجاره را از یک ریلتور که در منطقه نورث یورک فعالیت دارد گرفته ام.

ناشناس گفت...

آقا واقعا ممنون که اینقدر خوب و واقع بینانه مینویسین
اون دوستانی که فک میکنن کانادا خوبه زیاد به اینجا سر نزن راحت ترن ،وقتی میخونن توهم
خارجشون خراب میشه

محبوبه گفت...

سلام و ممنون
دوستانی که قیمت گوجه فرنگی و چلو کباب رو ارائه می دید من خودم گوجه فرنگی رو در محله های مختلف با قیمت های 1000و 1500و و تا 3000 تومان دیدم. مطمئنا کسی که توان اجاره یا خرید خونه در نیاوران داره و باید گوجه فرنگی 3000 تومانی بخوره دیگه 700 هزار تومان نمی گیره. صمنا والله درآمدهای مردم اینجا با اضافاتش خیلی بیشتر از ایناست. در شرکتی که من مشغول به کار شدم نقشه کش با سابقه داره با اضافاتش حدود یک میلیون می گیره و 700 هزار تومان حقوق یک اپراتور یا تایپیست با سابقه است. صمنا اینا بدون عیدی و مخلفاتی مثل بن و کارانه و غیره و ذلک هست. اینجا رسمه فقط حقوق پایه رو به عنوان درامد اظهار می کنند و مواردی دیگه مثل حق جذب، حق مسئولیت، عیدی، در مورد متاهل ها حق مسکن و ایاب و ذهاب و اولاد و بن های ماههای مختلف سال و عیدی و در مواردی کارانه و پاداش رو به عنوان درامد منظور نمی کنند. در عوض در کانادا درامد سالانه رو بر 12 تقسیم کرده و اونو درآمد می دونند که به روی خودشون نمیارند که بخش عمده ای از اون برای مالیات کسر میشه و به دست ما نمی رسه. و اصلا هم نمی گند که باید ساعات طولانی خارج از ساعات مقرر کاری هم کار کنند و هیچ نگیرند. حالا دیگه در مورد میزان مرخصی و اضافه کاری و این چیزا حرف نمی زنیم.
بعد هم میاند یکی دو قلم کالا رو با اونجا مقایسه می کنند که قیمت های بالا داره و حتما هم قیمتش رو از محله های بالا و گرون شهر با نو فریز و فود بیسیک اونجا مقایسه می کنند. اصلا نمی گند یا نمی دونند که اگر بخواند از لابلا و لانگوز بخرند چقدر باید پول بدند و بعد هم به سایر هزینه ها مثل حمل و نقل و بیمه که حدود 7 تا 10 برابر اینجاست اشاره نمی کنند. به هر حال اقتصاد ایران اقتصاد دولتی است و این بزرگترین اشکال اونه و تورم و گرانی هم در ایران غیر قابل انکاره ولی مفهومش این نیست که اقفصاد کانادا خیلی روبراهه و همه به خصوص مهاجران دارند در اون کشور از مزایای این اقتصاد سالم دارند بهره می برند.

ناشناس گفت...

Aghayhe daghan salam

Be andazeh jib zendegi kardan manish in nist keh az znedegi lezat nabarid. Fekr mikonam inja vaghan zendegi asantar hast, dar ghalebeh mavared alabateh. Baleh man ham hamkaram north van zendgi mikoneh 2 bedroom ro 1250$ dareh ejareh mideh.

داغان گفت...

ممنون از همه دوستان که نظرات خود را ابراز می کنند. هدف تنها ارائه تصویری واقع بینانه از زندگی اینجاست، وگرنه در اینکه اینجا به مذاق برخی خوشایندتر است حرفی نیست. اصل براینه بزه اول علف رو بخوره بعد بگه شیرینه یا نه . نه با حلوا حلوا کردن.

ناشناس گفت...

salam

baleh hamintoreh vaghan, man hamoon dosteh vancouvery shoma ahstam.

Mohammad hashemi

Amirahmadi گفت...

خیلی عالی بود کاملا موافقم

ناشناس گفت...

من يک مهندسي در گرايش هواپيمايي هستم که حدود 7 سال هم سابقه کار در ايران دارم.حدود 6 ماه که در حال تحقيق براي مهاجرت به کبک هستم و تمامي سايت ها و وبلاگ ها را بررسي مي کنم.اين اولين جايي بود که به صراحت حقايق آنور را به اين صورت گفته بود. توي اين شش ماه بيش از 50 تا از فرصت هاي شغلي در زمينه تعميرات هواپيما را در مونترال از طريق سايت پر کردم، اما واقعا بالاترين حقوقي که از انها به من پيشنهاد مي شد بيشتر از 60000 دلار نبود که با محاسبات مخارج، فقط يکم بهتر از زندگي در تهران مي شه،اونهم با اين همه فلاکتواسه مهاجرت.به نظر من اونجا بدرد کسي ميخوره که هيچ کاري تو ايران واسش نيست و چيزي واسه از دست دادن نداره.

ناشناس گفت...

دوست عزيز،
زود برگرد بيا به مام وطن. دلم كباب شد برات. چرا هنوز موندي اونجا؟

ناشناس گفت...

حالا بزار من بگم:
وقتی حتی سایت های دولتی کانادا می گند که بیشترین مشکلات رو گروه مهاجران تحصیل کرده دارند، خب شما اصلا بیخود می کنی که پا میشی میری کانادا، حالا اگه خواستی واسه درس خوندن بری یا وضعیت خانوادگی تون جوریه که کانادا واستون مثل بهشت میمونه میتونید برید.
در اون صورت هم به جای خونه ماهی 1500 دلاری یک خونه ماهی 700 دلاری میگیری، چون به هر حال مجرد هم هستید و نیاز نیست که خونه بزرگ بگیرید. توی مهاجر هم کی گفته باید سالی 6500 دلار بدی تلویزیون و موبایل، همون اینترنت که ضروری هست با سالی 700 دلار هم بسه. حالا یه چند سالی 20 هزار دلاری که میمونه رو پس انداز میکنی و غر نمی زنی چون یک آینده ای داری بالاخره. بعدش در مورد تهرانی که چند سال نبودی نظر نمیدی. مثلا اینکه از پارسال تا حالا 50 روز هشدار آلودگی هوا به لیست بدی های تهران اضافه شده. یا اینکه بنزین از هفته پیش از قیمت بنزین تو آمریکا هم گرون تر شده. در ضمنا حق نداری فراموش کنی آزادی پوشش تو ایران نیست. بچه هات هم مجبورا تو یک نظام ایدئولوژیک مضخرف کتاب های کلفت دین و زندگی بخونند و برای ساده ترین حق خودشون عذاب وجدان بگیرند یا اینکه یک روز زنگ بزنند بگن مامان، بابا گشت ارشاد ما رو گرفته یا بچه تون یه روز بیاد خونه بگه خانم معلم امروز به خاطر اینکه مقنعه از سرم افتاد سرم داد کشید. دیگه بماند اینکه تقریباً سالی چند بار کشورهای خارجی کشورتون رو تحدید به حمله نظامی می کنند در حالی که حمله اقتصادی رو که ضرر بدتری داره رو خیلی وقته اجرا کرده اند. و برای گرفتن یک مستر کارت یا ویزا (که همین پارسال حداقل یک ATM در بانک مرکزی اون رو ساپورت می کرد ولی امسال نمیکنه) مجبور باشید 150 دلار اضافه به یک شرکت بدید تا حساب کارت رو تو بانک های آذربایجان باز کنه، یا اینکه برید تو صف نظام وظیفه تا 2 سال از عمرتون تلف بشه یا که 4 تمام برای معافیت پزشکی از این بیمارستان برید اون بیمارستان. یا پول بیمه ماشین بنجلتون که به قیمت 2 برابر بهتون قالب شده 600 هزار تومن معادل حقوق یک ماهتون باشه. قیمت گوشت از کیلو 6 هزار تومن بشه کیلو 20 هزار تومن که از لنده هم گرون تره. تازه بماند چیزهایی که از سرمان گذشت. مثل مدرسه های سه شیفته و رشته های دانشگاهی که به هیچکس نرسید و کاری که به هیچکس نمیدند.

داغان گفت...

به این دوست ناشناس مون توصیه میکنم حتما تشریف بیاورند اینجا و متدولوژی محشرشون رو پیاده کنند تا ما هم یاد بگیریم. ضمنا ممنونم ازت که سوژه پست بعدیم رو جور کردی.

ناشناس گفت...

تو پیاده کن ببین جواب میده یا نه. من قصد ندارم بیام کانادا.

ناشناس گفت...

آقای مهندس سلام
خونه را واقعا بالا گفتی
من دقیقا روبروی fairview mall که چسبیده به ایستگاه مترو هست و چسبیده به کتابخونه و همه چی نزدیکمونه یه خوابه خیلی دل باز و عالی را با همه آب و برق و سیستم گرمایش دارم ماهی 1029 دلار میدم. ضمنا اون مالیات را هم من نمیدونم چند درص میشه و چه جوری ولی من که ساعت 32 دلار حقوق می گیر ساعتی تقریبا 29 تا دستم را می گیره یعنی اگه همین را هم برای اون مهندس حساب کنیم که کمتر هم ازش کم میشه چون حقوق پائین تری داره باز هم مانده در آمد یکسالش میشه حدود40000 تا.
یه خورده هم باید منصف بود نسبت به دخل و خرج
ولی مشکلات بسیاری هم اینجا داره
موفق باشید

ناشناس گفت...

آقا به نظر هر چه زودتر از اون جهنم فرار کن بیا ایران ... :)))))
این سوال به من ربطی نداره اما واقعا تو ذهنم هست .. چرا مثل ما که داریم از ایران فرار میکنیم بیایم کانادا شما تلاش نمیکنی از کانادا فرار کنی بیای ایران ؟ :)))
برگرد به بهشت