۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

دخل و خرج یک آقا مهندس (یا خانوم!) - ادامه

یکی از خوانندگان عزیز کامنت بسیار جالبی روی پست قبلی گذاشته بود که ارائه پاسخی شایسته را اجتناب ناپذیر میکرد. ضمن تایید حرف های هموطن مشهدی مان، ذکراین چند نکته ضروری به نظر میرسد:

1. تو تهرون اگه مهندسمون زرنگ باشه 2-3 تا کار همزمان داره که مخارجو میرسونه. من شخصا (و خیلی دوستان دیگر) با یه کار نیمه وقت اضافه 2 تا رو راحت داشتیم. یه درآمد اینجا هم مثل ایران به زور فقط هزینه های جاری رو پوشش میده. خلاصه یعنی که اینجا هم تقریبا همان داستان است، ولی با این تفاوت که داشتن کار دوم تقریبا غیر ممکن است. (تمام جونتون رو همون اولی میگیره!)

2. اینجا وارد شدن به حرفه های مهندسی در بدو ورود بسیار دشوار و طبق آمار خودشون از هر 10 مهندس مهاجر یکی بلیطش برنده میشود (از کل جماعت مهاجر، که حالا نسبت ایرانی ها رو بسنجین میره تو مایه های یک از 50 و بالاتر). البته این مسئله به شکلی موذیانه ای عمدی است و ریشه اش به فرهنگ حقوقی آمریکای شمالی باز میگردد. مهندس بودن تعریف حقوقی خاصی دارد که تقریا هیچ مهاجری در ابتدا شامل آن نمی شود. بقیه بالاجبار سراغ کارهای دیگر میروند و یا تحصیل که در هر صورت چند سال وقت وانرژی به هدر میرود. به نوعی از صفر شروع میکنند.

3. مهندس بودن اهن و تلپی که تو ایران هست رو نداره و اینجا معادل همون تکنیسین خودمون بهش نگاه میکنند. کارگر فنی ماهر تحصیلکرده. یعنی مهندس بودن شان بالاتر و مزیت اجتماعی به همراه ندارد. معمولا هم نمی شه از مهندسی به مدیریت رسید. در صورتی که تو ایران 80 درصد مدیران مهندسن. (منظورم مدیریت های متنوع است، وگرنه مدیر مهندسی هم داریم خب). کلا ساختار بازار کار اینجا بر مبنای عمدتا مشاغل غیرمهندسی است و درآمد های چرب و نرم هم در همان کارها. یک مهندس مهاجر خیلی موفق اینجا حداکثر درآمد سالیانه 120 -100 هزار دلاری دارد که تازه نصفشو هم مالیات میکنه میبره. اونم شاید 10 درصدشون و بعد از حداقل 5-4 سال تلاش فراوان.

4. درآمد یک مهندس با توجه به میزان فشار کاری، بار مسئولیت و استرسی که به او وارد میشود به وجه قابل مقایسه با مشاغل رایج اینجا (واسطه گری های مالی و حقوقی) نیست. بعضا حتی عطای آن را به لقایش بخشیده و سراغ همان تیپ کارها میروند.

5. و حرف آخر اینکه مصایب و سختی های زندگی ایران، به هیچ وجه مشکلات زندگی در کشوری مثل کانادا را توجیه نمی کند.


cleaners cartoons, cleaners cartoon, cleaners picture, cleaners pictures, cleaners image, cleaners images, cleaners illustration, cleaners illustrations

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای مهندس داغان

با توجه به تجربه زندگی‌ شما در کانادا، می‌خواستم بدونم که قیمتها چطوری بالا میره... مثلا قیمت گازویل یوهو از لیتری ۱۶ تومن به ۳۵۰ تومن یک شبه افزایش پیدا میکنه؟ یا گاز خودرو از ۴۰ تومن به ۳۰۰ تومن؟ کلا قیمتها چطوری افزایش پیدا میکنه در یخستان کانادا؟

از توضیحات و راهنمای‌های شما من که همیشه استفاده می‌برم. قربان شما
میترا

ناشناس گفت...

دوست عزيز،
زود برگرد بيا به مام وطن. دلم كباب شد برات. چرا هنوز موندي اونجا؟

ناشناس گفت...

قیمتها اینجا با قبمتهای جهانی بالا میره. اگه گندم گرون شد نون گرون میشه و نفت گرون شد، بنزین گرون میشه. البته به همون سرعتی که گرون میشه ارزون نمیشه. من تو این مدت که اینجا بودم بنزین از 70 سنت رسید به 1.40 دلار و الان حدود 1.04 هستش.