۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

Immigrant یا Emigrant

نه دیگه، اینجوری نمیشه. قرار نشد دعوا کنیم. نظرتون رو بگین، منم میخونم. من میدونم خیلی ها با نظرهای من مخالفن، اما هستن کسایی هم که تایید میکنن. من اصلا نمی خوام بگم که اینجا خوبه یا بده، من نظر خودمو میگم. خوب و بدش رو شما تعیین میکنین، اونم واسه خودتون و نه واسه من! بگذریم، دیروز اینجا برف اول رو دشت کردیم. پریشب نصفه شب با صدای زوزه باد بیدار شدم و رفتم پشت پنجره بارش برف، البته بارش که چه عرض کنم وزش برف رو تماشا کردم. به قول یکی از رفقا اینجا معمولا افقی برف میاد نه عمودی! اینم یکی از ویژگی های کاناداست. البته ناگفته نماند که اینجا هم با بارش اولین برف نیمه سنگین، برق چندین ناحیه تورنتو مدتی قطع شد.

امروز به یه موردی برخوردم که نمی دونستم، بعد با جستجو به یه سری آمارهای جالب رسیدم که حالا براتون میگم. نمی دونم شما فرق immigrant و emigrant رو میدونین؟ خیلی ساده بخواهم توضیح بدم : من از سر ایرون emigrant (یعنی کسی که از ایرون مهاجرت کرده) و از سر کانادا immigrant (یعنی کسی که به کانادا مهاجرت کرده) به حساب میام. حالا بد نیست یه نگاهی به آمارهای زیر بندازین. اینا رو میتونین برین تو اداره آمار کانادا هم ببینین (اینجا)















همونطور که میبینین از دهه هفتاد به بعد یه موج بازگشت یا ترک کانادا شروع شده. حالا به هر دلیلی. ولی اینو هیچ وقت یه وکیل بهتون نمیگه. در عمل از دهه 2000 به بعد سالی حدودا 250 هزار نفر میان و 70-80 هزار نفر هم برمیگردن.

















و به نظر من این آمار پایینی از همه جالبتره. نشون میده از دهه 90 به بعد اکثر کسایی که اومدن اینجا از کشورهای درحال توسعه بودند و یه طوری بوده که دیگه انگلیسیه و ایتالیاییه صرف نمیکرده بیاد. اونایی هم که عملا از اروپا میان، کس و کار همون قبلی ها هستند یا از کشورهای داغانی مثل رومانی (رومانی در آمارهای گوناگونی فقیرترین کشور اروپا بوده) و شوروی سابق (که خودتون میدونین وضعشون صدبار از ما بدتره بوده، هنوزم هست) میان. فقط نمی دونم چرا انقدر کره ای اینجا هست. چون خوب کره جنوبی که کشور پیشرفته ایه. اگه میدونین به من هم بگین. این آمارها رو میتونین اینجا ببینین.
















حالا بهتر میدونم دارم با کیا زندگی میکنم. انتظاراتم رو تطبیق میدم و واقع بینانه تر! به اطرافم نگاه میکنم.

۱۲ نظر:

Bye Bye Canada گفت...

سلام شهرام جان

این مساله خروج (یا به عبارتی فرار!) از کانادا داره شایعه میشه و اتفاقا الان بزرگترین گروه چینی‌‌ها هستند که خیلی‌‌ها به دلیل بهبود وضع اقتصادی چین و ارزانی‌ نسبی‌ خیلی‌ خدمات و کالاها (البته نسبت به کانادا فکر کنم همه جا ارزون‌تره!) به کشورشون بر میگردن.

جالبیش اینه که چون طبق قانون چین، چینی‌‌ها نمی‌‌تونند تابعیت دوگانه داشته باشند، خیلی‌‌هاشون که حتی ۵ سال هم اینجا بودن و شهروند یخستان شدن، بیخیالش می‌‌شند و طبیعت چین رو پس می‌‌گیرند که راحت بتوند اونجا به کار مشغول بشند.

اگه با چینی‌‌ها معاشرت کنی‌، کسی‌ رو نمیبینی که الکی‌ از کانادا خوبی‌ بگه و بی‌ تعارف از مشکلات اینجا میگن. بر خلاف برخی هموطنان کانادا مثبت نویسمون ما که حتی با گشنگی تو کانادا هم حال می‌‌کنند و میگن ما ماهی‌ یه دونه کیوی می‌‌خوریم که سالم بمونیم!

خداحافظ كانادا

محبوبه گفت...

دستتون درد نکنه که با آمارو ارقام اومدید جلو جر چند که برخی دوستا آمار و ارقام خود این سرزمین رو هم قبول ندارند. به هر حال، این واقعیتی است که تعداد زیادی از مهاجران بعد از مدتی به سرزمین خودشان یا جایی بهتر از کانادا باز می گردند و به همین دلیل نرخ رشد جمعیت کانادا افزایش محسوسی نداره.

دکتر گفت...

کره ای ها بدلیل یادگرفتن زبان انگلیسی میان کانادا. حتی بچه های دبیرستانی شون رو میفرستن. جالبه بدونید که بیشتر دانشآموزان و دانشجویان خارجی در کانادا، کره ای اند، نه چینی یا هندی...

شهاب گفت...

سلام.

منم وبلاگتون رو میخونم .

عده ای از مهاجرا آنچنان روی تصمیمشون تعصب شدیدی!!! نشون میدن که واقعا آدم حیرت میکنه ... گویی که توی یک دنیای دیگه زندگی میکنن.

ناشناس گفت...

Wonderful, I guess everyone knows that 1/3 of immigrant leave Canada. It is very reasonable rate, and always stay at the same rate. these people can NOT adopt to new place.

Bye Bye Canada گفت...

ناشناس جان ما که میگیم این آمار کاملا نشانه اینه که کاناتا بهترین دهات در کهکشان راه شیر برنجی هستش!

خداحافظ كانادا

سبوس گفت...

بالاخره معلوم شد که بای بای هم از اون سهمیه ای های دولتی بیسواد هستش که تو یه کامنت چند خطی کلی غلط ابتدائی داره.
شایعه - طبیعت - ...

Bye Bye Canada گفت...

سبوس جان کاشکی‌ لو نمی‌‌دادی که من کی‌ هستم.

حیف شد.

این سایت بهنویس هم ما رو خراب کرد، نخست وزیر کانادا بابا قوری بشه اگه الکی‌ بگم.

خداحافظ كانادا

ناشناس گفت...

Saboos
It is not difficult to understand the character of a text by his writing method, do you believe he is an ignorant? Yes you do as he has written ridiculous, how do you symbolize his writing?

Bye Bye Canada گفت...

راست میگه سبوس جان ببین دوست ناشناسمون چه کانادایی (!) به مسایل نگاه می‌‌کنه.

همینه که جمعیت کانادا با اینهمه تبلیغ و دلالی آدم ثابت مونده :)

من که عشق دهاتمون هستم!

خداحافظ كانادا

ناشناس گفت...

حرف شما متین جناب بای بای
من کانادا نبودم اما دارم براش تحقیق می کنم
اما اصلا نمی فهمم چرا شما که انقدر فکر می کنی دارن استثمارت می کنن چرا زودتر نمی یای مملکت خودت؟ چرا جلوی ضرر رو نمی گیری زودتر؟

ناشناس گفت...

چون ايشون همه جا ميره پيغام ميزاره و نمي زاره كسي تو بلاگش پيغام بزاره (يه جورايي مرده خوري رو از دولت كانادا ياد گرفته) به زودي هم مي ياد ايران و قاطي بقيه مرده خورا ميشه... به همين خاطر تا الان 40000 دلار خرج كرده (از كيسه عمه ش و به زودي مياد!)