۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

سرزمین وکلا

"اینجا کشور مهندس ها نیست، بلکه سرزمین وکلاست". اینو یکی از بچه ها سر این کلاسهای کاریابی از راهنماشون شنیده بود و این واقعیت تلخی است که متاسفانه خیلی از ما، از جمله خود من زیاد جدیش نگرفته بودم. ولی خوب اینجا باهاش روبرو شدم.
اینجا قوانین حقوقی به طرز جالب وعامدانه ای مبهم هستند و این نیاز به وکیل را برای سنگین کردن کفه ترازوی عدالت به سمت موکل اجتناب ناپذیر می کند. اینجا واسه هرکاری یه جور وکیل هست!
یادمه همیشه فیلم های آمریکایی متعددی هست که تم اصلی داستان راجع به وکیل و قانون و قاضی و دادگاهه. حالا می فهمم چرا. برداشت من و شاید خیلی های دیگه اینه که این جماعت عمدا قوانین رو مبهم وضع می کنن که همه نفهمن و همچین یه جورایی قابل تفسیر باشه (عین فقه اسلامیه خودمون). حالا یه وکیل زبردست میتونه دادگاه رو وادار کنه که اون تفسیری رو قبول کنه که به نفع موکلشه! اینجا شما یه موبایل ساده که می خواین بخرین سه صفحه قرارداد میزاره جلوتون امضا کنین که همش ترم های حقوقیه و حوصله خوندنش رو ندارین. همش دوست دارن شما یه جوری "متعهد" باشی. اصلا دقت کنین خیلی وقتا تبلیغ که میکنن میگن :"No Comittment, No Contract" یعنی خودشون میدونن که زیربار قرارداد رفتن چه کوفتیه. از همه جالبتر اینه که وقتی تو رانندگی خلاف کنین و جریمه شین یا تصادف کنین، می تونین برین پیش وکیل و اون در صورت امکان خسارت تون رو مینیمم می کنه و نمیزاره سابقه رانندگی و بیمه تون زیاد خراب بشه! خوب این اگه قانون درست درمونی داشت که خود آدم می رفت میکرد. بگذریم، که
گویند بهشت با حور خوش است
من می گویم ساقه انگور خوش است
این نقد بگیر و دست از این نسیه بدار
آواز دهل شنیدن از دور خوش است

۷ نظر:

خداحافظ كانادا گفت...

خوب گفتی‌ شهرام جان اما یادت رفت بگی‌ که کاناتا سرزمین وکلاست، اونهم وکلای "کلاهبردار" :)

خداحافظ كانادا

ناشناس گفت...

Mohandes 200 rooz bemoni nazaret 2 baree avaz mishee... Jam kon boro ke inja jat nist

ناشناس گفت...

من فكر ميكنم شما خيلي بدون تحقيقات اومدي
حقوق و سازمان حقوقي كشورهاي دنيا باهم فرق ميكنه مثلا درايران حقوق مدني حكمفرماست و براي ه چيزي قانون مدني وجود داره ولي دركشورهايي مثل كانادا آمريكا و انگليس حقوق عرفي حكمفرماست
به خاطر همين مثلا در هر دادگاهي هيئت ژوري از مردم عادي وجود داره
يا اگه يه اتفاق مشابهي افتاده باشه حكم هم ميتونه مشابه اون اتفاق قبلي باشه بنابراين وكيل لازمه تا بتونه از همه اين ريزه كاريها به نفع موكلش استفاده كنه

داغان گفت...

میرحسین جون، اولا که استثنا نفی قاعده نمی کند و سعی نکن با فرار به جلو مسائل و مشکلات اینجا رو لاپوشانی کنی. اینجور آدمی که تو میگی همه جا هست. ثانیا خوشحال میشم اگه جنابعالی به جای به به کردن کانادا، بگی که اصلا اینجا هستی یا نه و اگه هستی کارت چیه و چه جوری کار پیدا کردی یا از اونایی هستی که با پول باباجون اومدی. من فقط هدفم روشن کردن رفقام و خواننده هایی که گول چه چه و به به کانادا رو میخورن و فکر میکنن چه خبره. اینجا هم مردم دارن زندگی میکنن مثل همه جای دنیا. همچین خبری هم نیست و برای یه زندگی معمولی باید خیلی زحمت بکشی و تازه چون تازه وارد هم هستی سختی هاش صدبرابره.

ناشناس گفت...

fek konam ab e angoor bashe na saghe

ناشناس گفت...

vaghen chetor baziha be khodeshon ejazeh midand ke intori biadabane harf bezanad bayad khejalat bekeshan az ghadim goftand sokhan va kalame har kasi goya shakhsiyatesh ast .

ناشناس گفت...

سلام. ممنون از اینکه تجربتون رو در اختیار هموطنها قرار میدین. مشخصه که آدم روشنفکری هستین و سرد و گرم روزگار رو چشیدین.شاد باشین و در همه کارهاتون موفق باشین.